جلسه دفاع از پایان‌نامه: منصوره محمدی، گروه مهندسی سازه‌های دریایی

خلاصه خبر: مطالعه تأثیر مشخصات دیفیوزر در تأمین الزامات زیست‌محیطی ناشی از پساب آب‌شیرین‌کن‌ها در نواحی ساحلی

  • عنوان: مطالعه تأثیر مشخصات دیفیوزر در تأمین الزامات زیست‌محیطی ناشی از پساب آب‌شیرین‌کن‌ها در نواحی ساحلی
  • ارائه‌کننده: منصوره محمدی
  • استاد راهنما: آقای دکتر مهدی شفیعی‌فر
  • استاد ناظر داخلی: آقای دکتر حسن اکبری
  • استاد ناظر خارجی: آقای دکتر مرتضی کلاهدوزان (دانشگاه امیرکبیر)
  • مکان: اتاق 6/412
  • تاریخ: 1396/11/10
  • ساعت: 08:30

چکیده: تهیه آب سالم یکی از مشکلات اساسی همه کشورها است. تحقیقات نشان می‌دهد که 94 درصد از آب‌های در دسترس روی زمین شور هستند، 3 درصد آب شیرین در قطب‌های شمال و جنوب و اکثراً به‌صورت یخ وجود دارد و حدود 3 درصد از آب‌های کره زمین سالم و قابل شرب هستند. بنابراین، لزوم تحقیق و سرمایه‌گذاری برای بررسی روش‌های مختلف شیرین سازی آب‌های شور احساس می‌شود و ازاین‌رو، استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها مطلوب به نظر می‌رسد. سه عامل شوری، حرارت و مواد شیمیایی مهم‌ترین عواملی هستند كه از طریق پساب‌های آب‌شیرین‌کن‌ها وارد دریا می‌شوند. شوری به‌عنوان اولین عامل زیست‌محیطی مؤثر بر موجودات دریایی به‌حساب می‌آید كه باید مورد توجه واقع شود. مطالعات اندکی در حوزه بررسی رفتار جت در سیستم مولتی پورت و یا شرایط آب کم‌عمق با استفاده از مدل‌های دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) انجام شده است. از طرفی، استفاده از مولتی پورت و روزت برای آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ به‌مرور در حال افزایش است. از این روی، در این تحقیق، تأثیر فاصله و نحوه قرارگیری پورت‌ها در نحوه پخش آلودگی شوری سیستم مولتی پورت و روزت در آب کم عمق با استفاده از نرم‌افزار ANSYS FLUENT مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا بر مبنای مطالعه تجربی انجام‌شده الهگاگ و همکاران، کارایی تنظیمات عددی انجام‌شده را کنترل شده و صحت نتایج عددی را نسبت به نتایج آزمایشگاهی ایشان سنجیده شد. سپس، در این تحقیق، رفتار سیستم مولتی پورت و روزت فرضی در راستای پخش آلودگی شوری پساب آب‌شیرین‌کن واحد پتروشیمی کنگان در آب کم‌عمق مورد بررسی قرار گرفت. مشاهده شد برای نازل‌های میانی به دلیل اندرکنش جت‌های مختلف، اثر ناشی از سرعت جت خروجی روی پخش آلودگی شوری بر اثر ناشی از جریان جانبی غالب است. ولی در جت‌های کناری، انتظار ما این است که جریان جانبی کمتر پراکندگی شده و اثر آن به‌مراتب قوی‌تر باشد. با افزایش فاصله از جت‌ها نیز همگام با کاهش بزرگی سرعت، اثر جریان جانبی روی جهت‌گیری انتهای پلوم جت غالب‌تر شده و می‌تواند باعث طولانی‌تر شدن پلوم (افزایش فاصله نقطه برخورد تا دهانه خروجی جت) می‌گردد. حد ارائه شده برای مولتی‌پورت در تحقیقات قبلی، برای مطالعه حاضر که در آب کم‌عمق انجام شده است، محافظه‌کارانه و حدود 2 برابر است. به‌عبارت‌دیگر در این مطالعه، حد برای استقلال عملکرد جت‏ها پیشنهاد می‏گردد. حد ارائه شده برای روزت در تحقیقات قبلی، برای مطالعه حاضر که در آب کم عمق انجام شده است، دست پایین است. در این مطالعه، حد برای استقلال عملکرد جت‏ها پیشنهاد می‏‌شود. برای هر یک از دو نوع دیفیوزر، روابط بی‏‌بعدی نیز برای رقیق‏‌شدگی، و مختصات افقی و قائم نقطه حداکثر ارائه شد.
کلمات کلیدی: آب‌شیرین‌کن، پخش شوری، آّب کم‌عمق ،CFD ،مولتی‌پورت، روزت.


7 بهمن 1396 / تعداد نمایش : 1700