متن کامل خبر
شرکت در انتخابات حق و تکلیفی ویژه و استثنایی است
خلاصه خبر: حجتالاسلام والمسلمین دکتر فلاحرفیع طی سخنانی که در مسجد قدس دانشگاه تربیتمدرس ایراد نمودند ضمن اشاره به بحث مهم انتخابات خاطرنشان ساختند: شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف اگر حق است پس باید حق را استیفا کرد و از آن بهرهمند شد و از آن استفاده نمود. حجتالاسلام والمسلمین دکتر فلاحرفیع طی سخنانی که در مسجد قدس دانشگاه تربیتمدرس ایراد نمودند ضمن اشاره به بحث مهم انتخابات خاطرنشان ساختند: شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف اگر حق است پس باید حق را استیفا کرد و از آن بهرهمند شد و از آن استفاده نمود. این حق از آن حقوقی نیست که انسان بتواند از آن صرف نظر کند. ؛ چرا که این گونه از حقوق در زمره حقوق اجتماعی است و منافع آن هم به خود می رسد و هم به دیگران. بنابراین صرف نظر کردن از آن روا نیست. بله بعضی حقوق قابل صرف نظر کردن است و بلکه خوب است که انسان صرف نظر کند، مثل اینکه کسی به شما ظلم کرده و حق شما را پایمال نموده است و شما می گویید من از آن صرف نظر میکنم . ایشان در ادامه بیان داشتند: در اینجا اینگونه نیست، صرف نظر کردن از این حق یعنی به نوعی شخصیت برای خود قائل نشدن حالا با هر توجیهی که میخواهد باشد فرقی نمی کند. چون بعضی توجیه می کنند که رأی دادن فایدهای ندارد، این همه رأی دادیم چی شد، رأی ندهیم تا مسئولان بیدار شوند. نه اینطور نیست اولاً فایده دارد شما به اندازه یک رأی دخیل در سرنوشت خود و کشور هستید. و ثانیاً از رأی ندادن دشمنان این کشور و این مملکت بهرهمند می شوند و بیشتر به فکر نقشه های شوم خود میافتند و آن دسته از مسئولانی که به فکر مردم نیستند با این رأی ندادنها بیدار نمیشوند و اساسا ضربه رأی ندادن به آنها نمیخورد بلکه به اصل نظام و مردم خواهد خورد. دکتر فلاحرفیع در زمینه مشارکت و انواع آن افزودند: اما مشارکت دو گونه است؛ یکی فعلانه ودیگری منفعلانه . مشارکت فعالانه مشارکت با شور و نشاط است در حالی که مشارکت منفعلانه همراه با سستی و رخوت میباشد. در جایی که پای حق و تکلیف در میان است باید فعالانه و با نشاط وارد شد. فعالانه اولا به این است که انسان هم خودش شرکت کند و هم دیگران را تشویق نماید. ثانیا اینکه دنبال اصلح باشد و به اصلح رأی بدهد. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیتمدرس در فراز پایانی سخنان خود تصریح نمودند: منفعلانه این است که اولا کسی بگوید بالاخره ما یک رأی داریم پای صندوق میرویم و آن یک رأی خود را میدهیم، ثانیا اینکه کاری با دیگران نداریم و ثالثا اینکه احیانا بگوید رأی سفید میدهیم. انسان در این گونه امور نمیتواند با سستی و رخوت وارد شود، علاوه بر این رأی سفید یعنی شخصیت قائل نشدن برای خود یعنی من قوه تشخیص ندارم و نمیدانم به چه کسی رأی بدهم. بالأخره اگر بعضی افراد به نتیجهای نرسیدهاند، کسانی را میشناسند که به تشخیص آنها اعتماد کنند. این را هم عرض کنم که در اینگونه امور جای لج کردن نیست. انسان با چه کسی میخواهد لج کند. علاوه بر اینکه از یک انسان فرهیخته و به بلوغ رسیده و عاقل اینگونه رفتارها شایسته و سزاوار نمیباشد. 27 اردیبهشت 1396 / تعداد نمایش : 1613
|