متن کامل خبر


 
اگر شهید مطهری( ره ) نبود؟!/ضیافت الهی و تعالی معرفتی

خلاصه خبر: اگر شهید مطهری نبود قشر وسیعی از جوانان ما و بالطبع جامعه ی ما که مواجه با هجمه های افکار مارکسیستی، غرب زدگی، لیبرالیستی و نیز التقاطی بود ،به انحراف می رفت .

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی فلاح‌رفیع مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت‌مدرس در جلسه هفتگی تفسیر نهج‌البلاغه ضمن تبریک روز کارگر به همه کارگران و کارمندان زحمت کش گفتند : همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، سعادت این کشور و سربلندی آن به کار و تلاش نیازمند است. اگر قرار است رونق تولید هم باشد جز با تلاش کارگران در همه عرصه ها ممکن نیست.

ایشان در ادامه با اشاره به روز 12 اردیبهشت سالگرد شهادت استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری رحمة الله عليه ضمن تبریک روز استاد به همه استادان ، نکاتی را در زمینه شخصیت شهید مطهری (ره) و الگوگیری از آن بزرگوار بیان داشتند و گفتند : اگر شهید مطهری نبود قشر وسیعی از جوانان ما و بالطبع جامعه ی ما که مواجه با هجمه های افکار مارکسیستی، غرب زدگی، لیبرالیستی و نیز التقاطی بود ،به انحراف می رفت . اگر شهید مطهری نبود راه درست معلوم نمی شد بسیاری سرگردان و حیران می مانند. شما امروز را نگاه نکنید که کمونیسم به زباله دان تاریخ سپرده شد و التقاط به انزوا رفت و سرانجام به دامن دشمن قسم خورده صدام، امریکا و اسرائیل پیوست. آن روزی را ببینیم که کمونیسم نگاه علمی تلقی می شد و مخالفت با آن عقب ماندگی بود. آن روزی که دین افیون توده ها معرفی می شد. آن روزی که ایدئولوژی علمی در مقابل ایدئولوژی غیر علمی یعنی همان دین مطرح می شد. آن روزی که افکار پوزیتیویستی و تجربه گرایی همه جا لقلقه زبان بود. تجربه گرایی در مقابل عقلانیت دینی مطرح بود. دین مداری امل بود و ارتجاع معرفی می شد. در آن روزگاری که کمتر کسی می توانست اظهار دینداری کند. بخصوص در محیط های دانشگاهی که مظهر علم و دانش و ترقی و پیشرفت بود ، دین داری مظهر عقب گرد و ارتجاع و ناآگاهی از دوره مدرن تلقی می شد. در آن روز شهید مطهری یک تنه در مقابل هجمه های فکری فلسفی ایستاد و مبارزه کرد. خیلی از دینداران و حتی عالمان هم بودند که مخالف جو حاکم بودند اما آنکه مثل یک سد محکم و نفود ناپذیر در مقابل این سیل بنیانکن ایستاد، شهید مطهری بود. البته دیگرانی هم بودند که انصافا سهم آنان را هم نباید از یاد ببریم .

فلاح‌رفیع افزود: انصافا سهم شهید مطهری در ارائه خط مستقیم بر مبنای اصول اسلامی و با روش شناسی و متدلوژی مقبول در جوامع علمی - حوزوی بیش از همه بود . از سوی دیگر وسعت کار ایشان در عرصه های مختلف و عمق فکری - پژوهشی در آثار وی مثال زدنی و اعجاب انگیز است . ایشان در ادامه افزودند : البته این سخن بدان معنا نیست که افکار و نظرات شهید مطهری کاملا و مطلقا از هر نقدی مبرا بود . نه ممکن است در جاهایی متفکران ما امروز نقدهای بر شهید مطهری داشته باشند. حتی باید عرض کنم چه بسا اگر شهید مطهری خود نیز امروز بود بر پاره ای از نظرات آن روزش اصلاحاتی انجام می داد و نقدهایی وارد می کرد. از شخصیت ایشان یقینا همین انتظار می رفت. هر متفکر و فیلسوفی اینگونه است. حتما اگر افلاطون و ارسطو هم در زمان های بعد بودند بیشتر از دیگران بر نظریات خود نقد وارد می کردند. همینطور ابن سیناها و صدراها و کانت ها و هگل ها در شرق و غرب عالم. طبیعت فکر فلسفی و اندیشه ورزی همین است. این همان چیزی است که ما باور داریم و حضرت امام (ره) می‌فرمود: زمان و مکان نقش بسیار اساسی در فهم از متون دارند.

استاد فلسفه دانشگاه تربیت‌مدرس بیان داشتند: لکن باید بدانیم این حقیقت اولا به معنای نسبی گرائی معرفتی نیست. بلکه به معنای تحول پذیری معرفتی است. از این جهت می گوئیم تحول پذیری معرفتی و نه کمال گرایی معرفتی ، که همواره افکار بعدی لزوما از افکار قبلی کاملتر نیستند. گاهی افکار بعدی یک متفکر نسبت به افکار قبلی اش و یا متفکران بعدی نسبت به متفکران قبلی در واقع عقب گرد دارند و نه پیشرفت . اساساً عقب گردی و پیشرفت به این معنا نه نشانه کمال است و نه نقص. علاوه اینکه این به معنای رهاسازی و عدم تمسک به افکار و نظریات موجود نیست ، زیرا انسان ها در هر زمانی مکلف اند به علم و دانش و برداشت‌های مبتنی بر روش‌شناسی ‌های علمی موجود در زمان خود عمل کند ؛ این تکلیف علاوه بر تکلیف شرعی یک امر مقبول عقل و تجربه نیز هست. این حقیقت تابع آن قاعده کلی « لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا» هم می شود.

حجت‌الاسلام فلاح‌رفیع اضافه کردند: این قاعده فقط وسع تکوینی و وجودی را نمی گوید، بلکه شامل وسع تشریعی و نیز علمی ، معرفتی ، منطقی، فلسفی، اجتماعی و اخلاقی نیز می شود ، که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال عرض بنده اینست که این شهید مطهری (ره) بود که در آن زمان و حتی زمان بعد از خود با افکار ناب خود که ریشه در متون اصیل اسلامی داشت، خط مستقیم را به جامعه به ویژه به جوانان دانشگاهی نشان دهد و آنها را از سقوط در دامن بلوک شرق و غرب ؛ شرق مارکسیسم، سوسیالیسم و غرب لبیرالیسم و نیز ولنگاری فکری و اخلاقی و نیهلیسم فلسفی نجات دهد. این چیزی است که هیچ انسان منصفی نمی تواند منکر آن شود. اما مسائلی از این قبیل که سهم دیگران چه میزان بود ، امروزه اقتضائات ما چیست؟ و متفکران ما چه باید بکنند مطالبی است که در جای خود باید به آن پرداخت.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه تربیت‌مدرس بیان داشتند: امروز مسلما باید طرح نوئی در انداخت. اما حتی همین طرح نو در انداختن به معنای پشت پا زدن به میراث فکری گذشتگان به ویژه استاد شهید مطهری نیست. بلکه به این معناست که باید آن افکار را به دقت و حتی با نگاه نقادانه خواند و اگر نقد علمی - فلسفی وجود دارد آنها را به قصد اصلاح و رشد و تعالی فکری - فلسفی مطرح کرد ؛ نه کورکورانه و کوچه بازاری، نه مغرضانه و موضع‌گیرانه، و نه متعصبانه و جانب دارانه. البته این کار متفکران و اهل فن است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حلول ماه رمضان ؛ ماه ضیافت الهی گفتند: اکنون در آستانه ورود به ماه شریف الهی هستیم ، اولا خدا را شکر می کنیم که بار دیگر به ما این توفیق را عنایت کرد که ماه ضیافت الهی را درک کنیم ثانیا باید عاجزانه و خاضعانه از او طلب کنیم تا توفیق بهره برداری معنوی و معرفتی و استفاده هر چه بیشتر از این ماه شریف را به ما عنایت فرماید ، تا خدای ناکرده محروم و دست خالی و حتی با بهره اندک از این ماه خارج نشویم .

مسئول نهاد رهبری دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به حقایق بسیار بلند معرفتی در خطبه شعبانیه رسول گرامی صلی الله علیه و آله و نیز دعای حلول ماه مبارک رمضان در صحیفه سجادیه، همگان را به مطالعه و دقت در مضامین آن ها ترغیب نمودند. و افزودند با دقت در این حقایق تا اندازه ای می توانیم به عظمت ماه مبارک رمضان پی ببریم. شاید از این طریق بتوانیم بیشتر در ماه ضیافت الهی کسب فیض و معرفت کنیم. ایشان افزودند: این بیانات نورانی صرفاً علم نیستند تا با یک بار و دو بار خواندن آنها بگوئیم آنها را می دانیم یا در سالهای قبل شنیده ایم ، بلکه اینها موعظه های نوربخش اند. موعظه را همواره باید تکرار کرد تا قلب نورانی شود ، قلوب ما انسانها همواره در معرض آلودگی های گوناگون اند لذا نیاز به پاکسازی و جلا هستند و موعظه این کار را می کند.


14 اردیبهشت 1398 / تعداد نمایش : 811