[ Print ]  [ Close ]

http://civil.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21733   , 1403/02/20


مراسم هفته پژوهش و تقدیر از برگزیدگان پژوهشی دانشکده هنر و معماری برگزار شد

در ابتدای این مراسم دکتر منصور یگانه رئیس دانشکده هنر و معماری، به فعالیت های گسترده این دانشکده در هفته پژوهش که در قالب های گوناگون انجام شد اشاره کرد و گفت: شعار دانشگاه تربیت مدرس در هفته پژوهش "پژوهش در خدمت جامعه" عنوان شد. اینکه دانشگاهیان باید با ساده سازی علم، دانش را در خدمت جامعه و در اختیار عموم قرار دهند، امری لازم و ضوروری است و علم نباید در قالب مقاله در دست قشر دانشگاهی و دانشمند بماند.
وی افزود: در این راستا هنر نیز باید رسالت فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. این رسالت بخشی از ماهیت هنر است و هنر همواره جزئی از جامعه و به دنبال خدمت به جامعه بوده است. همان چیزی که امروزه سایر علوم به آن رسیده اند و بحث "علوم باید در خدمت جامعه باشد" مطرح شده، در مورد هنر از روز اول بدین صورت بوده و هنر همواره به جامعه ی بشری خدمت کرده است.
دکتر یگانه در ادامه به نقش اثرگذار دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس اشاره و تشریح کرد: این دانشکده در عرصه های مختلف مانند تولید محتواهای هنری، حضور در جشنواره های مختلف ملی و بین المللی، شرکت در مسابقات جهانی، همچنین به عنوان یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی در تولید علم پیشتاز و در حوزه پژوهش هنر و اثرگذاری اجتماعی سرآمد است.
رئیس دانشکده هنر اظهار داشت: دانشگاه نه تنها در تولید علم و مرجعیت علمی همچنین در مقوله ارتباط با جامعه و صنعت و اجرای پژوهش های کاربردی معطوف به جامعه، باید فعال و کارآمد باشد، بلکه باید اثرگذاری در اجتماع، سیاست گذاری های کلان، مدیریت کلان کشور، تصمیم سازی و تصمیم گیری های کلان داشته باشد.
دکتر یگانه خاطر نشان کرد: در این راستا طبق تفاهم نامه همکاری با بنیاد ملی علم ایران، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، "دانشکده معین هنر و معماری" انتخاب و به عنوان مرجع سیاست گذاری در حوزه هنر کشور معرفی شده است. همچنین آئین نامه شناسایی نخبگان هنر به دانشکده هنر تربیت مدرس واگذار شد.
در بخش دیگری از این مراسم دکتر احسان اله اشتهاردیان مدیر فناوری و پژوهش های کاربردی دانشگاه به ارائه آمار پرداخت و گفت: دانشکده هنر و معماری از لحاظ سرانه مقالات ISI 3 و سرانه کل مقالات 4 است و دقیقا مطابق میانگین سرانه مقالات دانشگاه می باشد. در خصوص قرارداهای پژوهشی نیز از وضعیت خوبی برخوردار و نسبت به قبل رشد داشته است.
وی با اشاره به رتبه جهانی تولید علم کشور اظهار داشت: کشورمان در تولید علم دارای رتبه 15 جهانی است اما در کاربردی شدن علم وضعیت خوبی نداریم و باید در این زمینه بسیار برنامه ریزی و تلاش کنیم و این فاصله قابل توجه بین تولید دانش و کاربردی کردن آن را کم کنیم.
در ادامه دکتر خسرو دانشجو معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه سخنرانی کرد و در خصوص وضعیت تولید علم در کشور یادآور شد: بخشی از رشد علمی کشور محصول روند طبیعی افزایش تعداد دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان است و بخشی از آن محصول فشار انجام تکلیف به دانشجو و استاد است. این رشد علمی ارزشمند و خوب است اما در کنار آن می بینیم هنوز مشکلات زیادی در کشور وجود دارد.
وی افزود: دانشگاه و دانشگاهیان باید در جامعه نقش داشته و تأثیرگذار باشند. این نقش نیز گرفتنی است و باید خودمان به دنبال نقش باشیم و به سمت ابتکارات و ابداعاتی که ما را در جامعه مؤثر تر کند، حرکت کنیم. دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید نقش بپذیرند و دست عالمان دانشگاه ها در دست تصمیم سازان جامعه قرار گیرد تا در نهایت دانشگاهیان باری از دوش جامعه بردارند.
در بخش دیگری از مراسم دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه هنر و معماری شاکله ی اصلی جامعه هستند بر نقش پژوهش های کاربردی در رفع نیازهای جامعه تأکید کرد و گفت: پژوهش باید گفتمان ایجاد کند و در خدمت جامعه و رفع مشکلات آن باشد.
در پایان مراسم از برگزیدگان پژوهشی دانشکده هنر و معماری تجلیل شد.


 


13:55 - چهارشنبه 22 آذر 1402    /    شماره خبر : 21733    /    تعداد نمايش خبر : 203