[ Print ]  [ Close ]

http://civil.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21193   , 1403/02/19


دکتر یادگاری: آینده دانشگاه تربیت مدرس روشن و امیدآفرین است

دکتر محمد حسین یادگاری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در خصوص تاریخچه دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای گفت: این دانشکده در سال های ۹۰، ۹۱ با عنوان دانشکده 'علوم و فناوری های نوین' با هدف ایجاد رابطه تعریف شده ما بین فعالیت های علمی و پرسش های جامعه راه اندازی و مقرر شد مسائل محصول محور در دستور کار قرار بگیرد.
وی افزود: پس از مدتی به دلیل اینکه تمامی دانشکده ها در زمینه کارهای نوین فعالیت می کنند، قرار بر این شد که کلمه 'نوین' از نام دانشکده برداشته شود و بر اساس همکاری های دانشکده های مختلف، دانشکده بین رشته ای تعریف شود. در حال حاضر دانشکده در سه بحث  آموزش محور، پژوهش محور و محصول محور به جذب دانشجو و فعالیت های علمی می پردازد.
دکتر یادگاری در تشریح رشته های آموزش محور گفت: از همکاری اساتید علاقمند و اساتیدی که توانایی فعالیت بین رشته ای دارند، استفاده و ۶ رشته آموزشی راه اندازی شد. رشته مهندسی بیومتریال و رشته مهندسی ساختمان های هوشمند در گروه فناوری های نوین در مهندسی، رشته علم داده در گروه علوم بنیادین در فناوری های بین رشته ای، رشته مهندسی انرژی های تجدید پذیر در گروه انرژی های پاک و محیط زیست، رشته سلول های بنیادی و بازسازی بافت و رشته علوم اعصاب شناختی در گروه فناوری های نوین در علوم زیستی و پزشکی ، در حال فعالیت هستند و در آینده نیز رشته های جدیدی در زیر مجموعه این ۴ گروه جای می‌گیرد.
وی ادامه داد: رشته زیست ریاضی در کنار علم داده و رشته پل در زیر مجموعه فناوری های نوین در مهندسی، دو رشته ای هستند که راه اندازی آن ها در ۲ سال اخیر پیگیری شد. همچنین راه اندازی دوره دکترای بیومتریال به دلیل توانمندی این گروه پیگیری و تصویب شد. تا پیش از این فقط یک رشته علوم اعصاب شناختی دانشجوی مقطع دکترا جذب می کرد.
رئیس دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای در خصوص رشته های پژوهش محور دایر در دانشکده گفت: گروه پژوهشی بین رشته ای سنسور و بیوسنسور با هدف اجرای راه‌‌حل‌های نوآورانه در طراحی و ساخت سنسور‌ها و بیوسنسورها و گروه پژوهشی بین رشته ای ترکیبات زیست فعال به منظور استفاده از تخصص‌ها و گرایش‌های مختلف و مرتبط با ترکیبات زیست فعال با منشا طبیعی یا دستکاری شده، دو گروه دیگر دانشکده هستند که  به صورت پژوهش محور فعالیت می کنند.
دکتر یادگاری در  توضیح فعالیت های  محصول محور دانشکده اظهار داشت: در حوزه فعالیت های محصول محور، ایجاد ارتباط با خارج از دانشگاه و گرفتن طرح های تحقیقاتی پیگیری و انجام شد و با قراردادهایی که با بیرون دانشگاه منعقد گردید تولید محصول در دستور کار قرار گرفت و کارهای ارزشمندی صورت پذیرفت.
وی در خصوص برنامه های آتی دانشکده گفت: دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای بر اساس توانایی هایی که دارد، به سمت ارتقاء و ترفیع جایگاه خود در حرکت است. نیاز داریم که به سمت درآمدزایی برای دانشکده برویم و در این خصوص با افراد متخصص صحبت هایی شکل گرفته و نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای موجود بررسی و جمع بندی شده است.
دکتر یادگاری به فعالیت شوراهای تخصصی هر گروه اشاره کرد و افزود: هر گروه در دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای یک شورای تخصصی دارد که هدایت کننده فعالیت های آموزشی-پژوهشی گروه است و شناسایی افراد علاقمند در دانشگاه، جمع بندی و ارائه مدارک با حضور مدیر گروه انجام و پرونده ها بررسی می شود. درصدد هستیم بعد از دو سال، افراد جدید در شوراهای تخصصی قرار دهیم و در این راستا نامه هایی برای روسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی ارسال شده تا اساتیدی که علاقمند به فعالیت های بین رشته ای هستند مطرح و پس از بررسی در شورای دانشکده، افراد جدید اضافه شوند.
وی ادامه داد: در بحث ساختمان و فضای فیزیکی دانشکده نیز با توافق رئیس دانشگاه بخشی از ساختمان جوانه به دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای اختصاص داده شد و امیدواریم در آینده ساختمان مجزا و ثابتی برای این دانشکده در نظر گرفته شود.
دکتر یادگاری در خصوص فعالیت های این دانشکده در راستای ارتباط با صنعت و جامعه گفت: در زمینه ایجاد ارتباط مطلوب و موثر با صنعت یکسری ماموریت هایی برای دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای تعریف شده است. ایجاد و گسترش گروه های علمی بین رشته ای و  پرورش دانش آموختگان خلاق، نوآور و کارآفرین، ایده پرداز و متعهد در راستای نیاز کشور اولویت اصلی دانشکده بوده است.
وی افزود: از سال ۹۳ تا ۱۴۰۱ این دانشکده ۲۳۴ دانشجو پذیرش کرده است که از این تعداد ۱۵۳ نفر شاغل به تحصیل و ۸۱ نفر دانش آموخته شده اند. ۵۰ درصد دانش آموختگان دانشکده به دلیل توانمندی و تخصصی که بر اساس مأموریت های دانشکده، کسب کردند، جذب بازار کار شدند.
دکتر یادگاری به نیاز دانشکده به یکسری زیرساخت ها اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه دانشکده های همکار، آزمایشگاه های اساتید را در اختیار دانشجویان این دانشکده قرار می دهند اما نیاز به زیرساخت ها و آزمایشگاه های جدید وجود دارد و به عنوان یکی دیگر از ماموریت های دانشکده در دستور کار است.
وی از گسترش و تعمیق فعالیت های بین رشته ای در دانشگاه به عنوان سومین ماموریت دانشکده نام برد و گفت: توسعه فعالیت های بین رشته ای در دانشگاه و استفاده از اساتید دیگر دانشکده ها و حتی بر حسب نیاز استفاده از اساتید دانشگاه های دیگر و تعریف پایان نامه با هدف بسط ارتباط، هم گرایی و هم افزایی فعالیت های علمی بین رشته ای در دانشگاه پیگیری می شود.
دکتر یادگاری در تشریح بحث استفاده از نام دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای در چاپ مقالات خاطر نشان کرد: با همکاری معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه، بحث استفاده از نام دانشکده در چاپ مقالات پیگیری و در شورای پژوهشی دانشگاه تصویب و مقرر شد اعضای هیات علمی دانشکده های مختلف که با این دانشکده همکاری کرده و مقاله ای به چاپ می رسانند، این مقاله به نام دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای باشد. در مرحله بعد نیز علاوه بر قید نام دانشکده، باید رشته هم قید شود و این  مورد از طریق معاونت پژوهشی در حال پیگیری است.
وی در پاسخ به این سؤال که 'برای گام نهادن در مسیر دانشگاه های نسل چهارم چه پیشنهادی دارید؟' گفت: یک رشته آموزشی در یک دانشکده می تواند در همکاری با رشته های دیگر از طریق دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای، زمینه ساز فعالیت های علمی گسترده باشد و با بهره مندی از ظرفیت های موجود در دانشگاه، به تولید فناوری و محصول بی انجامد و این قدم نخست در راستای دانشگاه کارآفرین نسل چهارم است.
دکتر یادگاری در خصوص جایگاه دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: از سال 66 که به عنوان دانشجو در این دانشگاه حضور داشتم تا کنون، دانشگاه تربیت مدرس پیشرفت های عظیمی داشته و این جایگاه به دلیل نوع دید متفاوت آن به پیشرفت علم است. دانشگاه تربیت مدرس با هدف تربیت نیروهای متعهد برای نظام، تأسیس شد و تا دوره های هفتم و هشتم پذیرش دانشجو، این هدف با جدیت دنبال شد و اکثر دانش آموختگان در سایر دانشگاه ها مشغول تدریس و تحقیق شدند.
وی اضافه کرد: دانشگاه تربیت مدرس به دلیل در اختیار داشتن اساتید حاذق و توانمند در برخی رشته ها دارای رتبه یک در سطح کشور است. به عنوان نمونه در حوزه نانو، هوا-فضا و سلول های بنیادی افتخارات بسیاری داشته است. مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی از دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس بود. با اینکه دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه جوانی محسوب می شود اما دستاوردهای ارزشمندی دارد. در بحث چایگاه علمی، در زمینه حل معضلات و مسائل کشور، در رشته های حمل و نقل، علوم پایه پزشکی، عمران و... صاحب جایگاه بوده و متخصصین به نام و برجسته ای تربیت کرده است. آینده دانشگاه تربیت مدرس روشن و امیدآفرین است و با حضور اعضای هیأت علمی فرهیخته، دانشجویان توانمند و کارمندان پر تلاش در مسیر اعتلای روزافزون پیش خواهد رفت.


13:28 - چهارشنبه 10 آبان 1402    /    شماره خبر : 21193    /    تعداد نمايش خبر : 255