[ Print ]  [ Close ]

http://civil.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20610   , 1403/03/01


مجمع رؤسای پارک های علم و فناوری دانشگاهی کشور به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

دکتر حسین نادری‌منش، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در این نشست اظهار داشت: پارک علم و فناوری یکی از مجموعه‌های بسیار موثر در حوزه تجاری‌سازی محصول و فناوری است که باید نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.
وی افزود: استقلال بودجه‌ای پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی کشور بسیار حائز اهمیت است و باید به صورت جدی وارد این فاز شویم.
دکتر نادری‌منش با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت ما افرایش استقلال پارک‌هاست، اظهار کرد: از آنجایی‌که پارک‌ها نقش مهمی در صنعت ایفا می‌کنند باید با درنظر گرفتن ظرفیت پارک‌ها، مستقل شدن بودجه را در صدر کار قرار دهیم.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: پارک‌ها نقش مهمی در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه دارند و باید دانشگاه‌ها وارد میدان شوند.
دکتر نادری‌منش با تاکید بر شبکه سازی و ایجاد همگرایی بین پارک های دانشگاهی افزود: لازم است در پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی کشور گروه‌هایی منسجم ایجاد کرد که منجر به هم‌افزایی بیشتر شود.
وی با بیان تفاوت های پارک های استانی وپارک های دانشگاهی یادآور شد: پارک های دانشگاهی دانش انباشته شده در دانشگاه را به سمت صنعت سوفق می دهند و پارک های استانی نیاز صنعت را به سمت دانشگاه می آورند که باید نقش هر یک به درستی دیده شود.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس همچنین بر ضرورت ایجاد تولید محتوا در پارک های دانشگاهی در جهت ایجاد و نشر تفکر زیست بوم فناورانه و توجه به تبلیغات رسانه ای پارک ها و بارتاب فعالیت های آن ها تاکید کرد.
در این نشست دکتر امید رضایی فر سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی کشور یک اکوسیستم ترکیبی با نظام علمی و دانشگاهی هستند.
وی افزود:  چندین پیشنهاد برای مستقل شدن آئین مالی‌مالیاتی پارک‌های دانشگاهی وجود دارد که امیدواریم با این استقلال بتوانیم مسیر را با یک ترکیب جدی دنبال کنیم.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تصریح کرد: لازم است با مداخله مدیریت پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی کشور، پذیرش دانشجویان دکتری و پسادکتری و تشکیل هسته‌های فناوری در اولویت قرار بگیرد.
دکتر رضایی‌فر اضافه کرد: همچنین پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی کشور باید با اختصاص ردیف‌های اشتغالی، مالکیت معنوی حاصله را نیز در این پارک‌ها مشارکت دهند.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه در ماده ۱۳ اتفاقات جدیدی در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در نظر دارد یک برش دانشگاهی ایجاد کند تا بتواند ماده ۱۳ را پیش ببرند. ماده ۱۳ به تجاری‌سازی محصول اشاره کرده است که باید آن را در نظر بگیریم.
رضایی‌فر در ادامه افزود: کارگروه‌های مشترکی برای تحقق این ماموریت‌ها باید ایجاد کنیم. پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی کشور نقش بسیار موثری در ماده ۱۳ و ۵ دارند. همچنین گردش کار قانون ماده ۵ انجام شده است.
وی با تاکید بر ضرورت ماموریت‌گرایی از سوی پارک ها، تصریح کرد: در این راستا باید پروژه‌های راهبردی نیز داشته باشیم و برنامه جامع مدیریت نیز باید به صورت جدی در نظر گرفته شود.
وی وی با بیان اینکه فناوری‌های راهبردی و ماموریت‌محوری در پارک‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد، خاطر نشان ساخت: باید یک ماتریس ماموریت_ ظرفیت بین پارک ها و دانشگاه ها و صنعت و دانشگاه شکل گیرد و هم افزایی و تضارب خوبی در این راستا ایجاد شود.
حث تبلیغات و تولید بسته ای خبری از سوی پارک ها و تولید نماهنگ و سرود ویژه پارک های دانشگاهی با پس زمینه محصولات فناورانه ، برگزاری تور فناوری و ... از دیگر مطالب عنوان شده از سوی دکتر رضایی فر بود.
در ادامه روسای پارک های دانشگاهی حاضر در جلسه به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و مقرر شد با ایجاد کارگروه های ویژه در هر پارک و برگزاری نشست های مشترک با مسئولان نهادهای مهم کشور مانند مجلس، برنامه و بودجه، وزرات علوم ، معاونت علمی و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی امور مربوط به بودجه و ... پیگیری شود و گزارش کار بین اعضا اطلاع رسانی شود .


 


 


 


 


 


11:03 - يکشنبه 22 مرداد 1402    /    شماره خبر : 20610    /    تعداد نمايش خبر : 142