جلسه دفاع از پایان‌نامه: رضا خیری، گروه مهندسی راه‌وترابری

خلاصه خبر: مدل تداخل موتورسیکلت و عابرپیاده در تقاطع بدون چراغ

  • عنوان: مدل تداخل موتورسیکلت و عابرپیاده در تقاطع بدون چراغ
  • ارائه‌کننده: رضا خیری
  • استاد راهنما: آقای دکتر امین‌میرزا بروجردیان
  • استاد ناظر داخلی : آقای دکتر سیدمحمد اصغرزاده
  • استاد ناظر خارجی : آقای دکتر علی توکلی کاشانی (دانشگاه علم‌وصنعت ایران)
  • مکان: کلاس 6/04
  • تاریخ: 1396/11/15
  • ساعت: 09:45

چکیده: روش‌های سنتی ارزیابی ایمنی عابر پیاده عمدتا بر پایه‌ی داده‌های حاصل از تصادفات رخ‌داده شده بود. از آنجا که این روش دارای مشکلات فراوانی بود، اخیرا محققان از روش تداخلات ترافیکی برای مطالعات ترافیکی و ایمنی عابران پیاده استفاده می‌کنند. یکی از مکان‌های پراستعداد تصادفات عابران پیاده با وسایل نقلیه و موتورسیکلت‌ها به‌علت نداشتن کنترل‌کننده‌های ترافیکی، تقاطعات بدون چراغ است. در طراحی شهرهای امروزی به‌علت پیچیده بودن رفتار عابران، توجه بسیار کمی به مقوله ایمنی آنها صورت گرفته و بیشتر مطالعاتی که در این زمینه‌ها انجام شده است، مربوط به مدل‌سازی تداخل عابر پیاده و وسایل نقلیه و بدون درنظر گرفتن ویژگی‌های رفتاری و ظاهری عابر پیاده است. ازطرفی با توجه به گسترش روزافزون ترافیک، استفاده از موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله نقلیه سبک که به‌راحتی در شرایط ترافیک خیابان‌ها قابلیت جابجایی و تردد دارد، درحال افزایش است که این موضوع سبب پایین آمدن سطح ایمنی عابران پیاده در تقاطعات بدون چراغ می‌شود. لذا در این تحقیق سعی شده ویژگی‌های تداخلات عابر پیاده و موتورسیکلت در تقاطعات بدون چراغ با استفاده از مدل‌سازی رگرسیون خطی مورد بررسی قرار گیرد. داده‌های موردنیاز برای انجام مدل‌سازی در این تحقیق با استفاده از روش پردازش تصاویر بدست آمده است و همچنین تقاطع مورد بررسی در این تحقیق، در شهر تهران و در محل تقاطع بدون چراغ وصال شیرازی به بزرگمهر است. پس از انجام مدل‌سازی تداخلات عابرپیاده و موتورسیکلت نتایج زیادی از تاثیر ویژگی‌های رفتاری عابران پیاده و موتورسیکلت( مانند جهت حرکت و سرعت آنها ) بر ایمنی عابران پیاده به‌دست آمد.
کلمات کلیدی: مدل تداخل، تقاطع بدون چراغ، شاخص تداخلی زمان تا تصادف، شاخص زمان پس از تخطی، شاخص فاصله زمانی، موتورسیکلت و عابرپیاده.


11 بهمن 1396 / تعداد نمایش : 1575